Blogs en tips

fotosessie met de koning

Een bijzondere fotoshoot

Geheimzinnig vraagt de directeur van de school waar ik voor de klas sta of ik tijd heb om binnenkort foto’s te maken van iets bijzonders. Maar hij zegt er nadrukkelijk bij: ‘Vraag niet wat, waar en waarom want daar kan en mag ik niets over zeggen.’
Wow, wat gaaf dacht ik gelijk. Dat moet wel iets heel bijzonders zijn.
Op de terugweg in de auto draait mijn hoofd al gelijk overuren want allerlei scenario’s schieten me te binnen. Iedereen heeft tegenwoordig een goede mobiel en de foto’s die daarmee gemaakt worden, zijn meer dan geschikt als leuke sfeerplaatjes voor school. Dus waarom word ik dan als fotograaf gevraagd? Dit moet iets aparts zijn, dat kan niet anders! Tegelijkertijd ben ik natuurlijk wel trots en vereerd dat ik hiervoor wordt gevraagd… wat de klus dan ook in mag houden. Ik word steeds nieuwsgieriger.

Een paar weken gaan voorbij en dan wordt het team medegedeeld dat de minister van Onderwijs in gesprek gaat met verschillende groepjes leerkrachten. Ik zal die groepen op mijn beurt vast moeten leggen, inclusief uiteraard de aankomst en het welkomstwoord. Ook burgemeester Depla van Breda en iemand van het bestuur zullen hierbij aanwezig zijn. Om veiligheidsredenen mag dit alles voorlopig nog niet naar buiten gebracht worden, wat mij op zich wel logisch in de oren klinkt.

Elke ronde moet goed vastgelegd worden. Kortom: een superleuke fotografieopdracht. En ook nog eens interessant voor mij om bij die gesprekken aanwezig te zijn. De vraag die ik me daarbij wel stel, is ‘Welke lens/lenzen zal ik meenemen?’ Ik moet namelijk zowel buiten op het plein als binnen fotograferen. Het eerste stukje binnen is bovendien een erg donkere ruimte maar boven zit ik dan juist weer met enorm veel tegenlicht. Veel tijd om van lens te wisselen heb ik daarnaast niet. Ik besluit uiteindelijk om twee camera’s mee te nemen. Op de ene doe ik de 70/200 f2.8 en op de andere camera de 24/70 f 2.8.

Dan komt er opeens een appje binnen, twee uur voor ik vertrek. Daarin staat te lezen dat het niet de minister is die komt maar de koning en dat ik er nog met niemand over mag praten. Mijn hart zit gelijk in mijn keel. Nooit twijfel ik of ik het kan en of het eindresultaat wel top is. En nu opeens schiet ik spontaan in de stress. Wat trek ik bovendien aan? Het is toch de koning die ik ga ontmoeten. Ik besluit in ieder geval maar om ruim op tijd weg te gaan zodat ik alle gelegenheid heb om licht en positie te meten en bekijken.

En daar sta ik dan, tussen de mensen van tv en de pers. We krijgen kort een instructie wat we wel en niet mogen. Zo moeten we bijvoorbeeld blijven staan. We mogen dus niet naar de koning toe lopen. Bij elk gesprek mogen we vijf minuten foto’s maken. Althans de rest… bij wijze van uitzondering mag ik de gehele tijd fotograferen. Overal waar ik kijk, zie ik beveiliging. En dan het telefoontje ‘Nog vijf minuten’.

We stellen snel op want we weten inmiddels hoe hij zal lopen. De adrenaline giert door mijn lijf. ‘Ach,’ denk ik ‘het is ook maar een mens en een dergelijke shoot heb ik al zo vaak gedaan.’ Toch is er ook nog een andere stemmetje in mijn hoofd dat wat meer van alles onder de indruk is. ‘Het is de koning, hoe bijzonder is het dat je van hem foto’s mag maken.’
Gelukkig heb ik niet veel tijd om na te denken, want daar loopt hij het plein al op. Ik maak veel foto’s en merk al snel dat onze koning een ontzettend vriendelijke man is. Vervolgens ren ik snel de school in om de officiële ontvangst vast te leggen; ik heb nog slechts een paar seconden om af te stellen. Gelukkig had ik van tevoren onder meer de lichtmeting al gedaan. Een goede voorbereiding is nu eenmaal het halve werk.

Mooie foto’s heb ik gemaakt. Maar er is geen tijd te verliezen, ik moet gelijk door naar boven. Daar vinden namelijk drie gespreksrondes plaats. We klikken er vrolijk op los. Vreselijk interessant en wat me vooral opvalt hoeveel interesse de koning heeft voor de mensen, maar ook zo meelevend is hij.
We horen dat er aan het einde nog een groepsfoto gemaakt mag worden, waarna ter afsluiting een borreltje met de koning op het programma staat.
Ik en mijn collega staan met hem te praten en ze vraagt stiekem of ze met hem op de foto mag. Dat vindt hij oké. Als mijn andere collega dan vervolgens aan mij vraagt of ik ook op de foto wil, antwoordt de koning tot mijn verbazing ‘Ja doe maar, jij bent de hele dag al aan het fotograferen maar je staat er zelf nog helemaal niet op’. Hoe leuk is dat? We maken snel met de mobiel een foto en dan worden we op de vingers getikt. Er mochten blijkbaar geen foto’s gemaakt worden met mobiel. Maar goed de koning gaf zelf toestemming.
Inmiddels horen we dat het tijd is om te gaan. We kijken naar beneden en het plein is helemaal vol gestroomd met kinderen en ouders. Achteruitlopend met de beveiliging voor me maak ik nog wat foto’s. De koning neemt opnieuw alle tijd, nu weer voor de kinderen, waarna hij in de auto stapt. We hebben nog een laatste keer oogcontact en dan rijdt hij weg.

Helemaal hyper van deze ongelooflijk gave dag lopen we de school terug in. Snel bladeren we door de foto’s om alvast een eerste indruk te krijgen.
Thuis zit ik nog na te genieten en met het schrijven van deze blog denk ik weer opnieuw aan deze dag. Wat heb ik genoten en wat ben ik ontzettend blij dat ik deze kans heb gekregen. Een bijzonder portret van een bijzondere man.

Dierendag fotografie

Voor dierendag: dierenfotografie in Intratuin Deventer
Hoera, het is dierendag! Voor dierendag hebben wij de hele dag mogen fotograferen in Intratuin Deventer. Iedereen mocht zich inschrijven voor een gratis fotoshoot met zijn of haar huisdier. Van alles kwam voorbij: honden, katten, cavia’s, Afrikaanse reuzenslakken en konijnen.

Dierenfotografie in Intratuin Deventer
Onze eerste opdracht voor intratuin. Spannend en ontzettend leuk, want als dierenvriend is het natuurlijk geweldig om een shoot te doen met dieren. Spannend omdat we ook niet gewend zijn foto’s te maken in een snel tempo. Normaal neem je de tijd voor een dier en kun je in alle rust werken.

We krijgen keurig op tijd alle informatie  voor de shoot. Wij mogen naar Deventer (Twello om precies te zijn). Een paar dagen van tevoren bel ik de bedrijfsleider om wat dingen door te spreken. Een ontzettend vriendelijke man die het fantastisch vindt dat we komen. Dit is zo fijn, want hierdoor heb je er nog meer zin in.

Het is vrijdag, de dag voor de shoot. We checken alles nog even, want technisch mogen we natuurlijk geen fouten maken. Alle accu’s opgeladen, fotokaartjes leeg en een extra kaartje in de tas. Flitsset nog eens extra testen. Lenzen checken of ze mooi schoon zijn en dan zijn we er klaar voor. We kunnen bijna niet wachten tot morgen, zoveel zin hebben we in de shoot!

De dag van de shoot
Vandaag is het zover. De dag van de shoot. Ik sta lekker vroeg op en rij naar Arnhem om mijn maatje Kees op te halen. De radio aan en luid meezingend kom ik aan in Arnhem. Ook hij is in een opperbeste stemming en we gaan op weg naar Twello. Yvonne van de dierenafdeling staat ons al op te wachten en vraagt direct of we zin hebben in een lekker bakje koffie. We voelen ons meteen welkom!

Snel gaan we de studio opbouwen. Checken nog even de lampen en dan staat het eerste hondje al klaar. Een ongelooflijk lief beestje dat het wel spannend vindt om op de foto te moeten maar met een brokje en een piepgeluidje komen we al ver. We kijken even achterom en zien dat er al een rij aan het ontstaan is met vrolijke viervoeters. We werken de rij af en genieten van het fotograferen.

Maar dan gaat het mis. Eén van de flitsers doet het niet meer. We doen wat in onze macht ligt maar het wil niet meer. We moeten snel handelen. want de honden staan te wachten. We besluitend dat we dan maar voor één flitser gaan en meer zullen moeten nabewerken. Ondertussen komt Yvonne met nog meer koffie aan. Zo lief!

Dieren en chocoladefonteinen
Na een tijdje valt er een rustmoment en komt de bedrijfsleider een praatje maken. Net zo vriendelijk als aan de telefoon. Hij zegt dat we zelf soep kunnen halen en dat hij vanmiddag een chocoladefontein heeft staan in de kantine. Met aardbeien benadrukt hij nog luid lachend. Tja, daar hoeven we niet lang over na te denken. We gaan snel door, want een ander hondje komt weer vrolijk kwispelend binnen. Een jonge boxer van een maand of negen geloof ik.

Hij had er vreselijk veel zin in. Nou ja, in spelen dan. Het beest sprong en rolde op de shoot. Wat moesten we lachen om hem, maar wat het fotograferen natuurlijk niet makkelijker maakte. Wij zijn echte dierenvrienden en vinden het belangrijker dat de hond het naar zijn zin heeft, dan dat we het perfecte plaatje schieten. Dat gaat nu eenmaal niet als je weinig tijd hebt. Uiteindelijk is het een mooie foto geworden!

Dit willen we vaker doen!
Vanaf een uurtje of 2 werd het stil en pakten we onze kans om even naar de chocoladefontein te lopen. We kletsten wat met het personeel, dat allemaal even vriendelijk was. Daarna nog een paar leuke dieren op de foto gezet en tegen 5 uur braken we de boel af. We bedankten de medewerkers voor hun enorme gastvrijheid en reden weer richting Arnhem.Wat hebben we genoten van de honden en de baasjes met hun leuke verhalen. Beide zeiden we; “dit willen we vaker doen”.

Ik heb mijn maatje Kees afgezet en weer gaat de radio luid aan maar deze keer zing ik niet mee. Ik geniet na van de dag. Ook over hoe ik morgen mijn foto’s aan zal moeten passen. Maar vooral wat een fantastische dag het was.  Zo als altijd beleven mijn maatje en ik leuke dagen en vullen we elkaar aan.  Ook vandaag weer. Het is een feest om samen te werken.

Tips voor Uitvaartfotografie – Het fotograferen van de laatste reis

Een uitvaart fotograferen is een zware maar belangrijke taak als fotograaf. Hoe ga je respectvol om met de gasten en familieleden en maak je toch nog mooie foto’s die heel dierbaar zijn voor de nabestaanden? Nancy van Oosterhout legt het uit in haar blog!

Veel momenten in een mensenleven worden vastgelegd met een camera. Steeds vaker komt het voor dat mensen ook hun laatste reis laten vastleggen. Vooral voor nabestaanden kan het fijn zijn om de laatste momenten van hun dierbaren vast te leggen. Dit kunnen zij doen door middel van een uitvaartfotograaf. Het fotograferen van deze momenten is fijn voor de mensen die er niet bij konden zijn, maar het kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan het rouwverwerkingsproces. Afscheidsfoto’s kunnen helpen bij het verwerken van het verdriet en ze dienen als een herinnering van deze dag. Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze eraan toe zijn, kunnen zij rustig de foto’s bekijken. Ook voor jonge kinderen is het belangrijk om te kijken naar deze foto’s, als herinnering aan hun overleden dierbare.
Tips voor uitvaartfotografie

Emotie
Uitvaartfotografie is niet makkelijk, het is niet iets wat je even doet. Je krijgt te maken met verschillende facetten waar je rekening mee moet houden. Vooral de emoties van de nabestaanden zijn belangrijk om rekening mee te houden. Probeer jezelf zo professioneel mogelijk, maar ook empathisch op te stellen. Het fijnste is om met de contactpersoon te bespreken wat de wensen zijn. Wat willen ze graag en waar voelen ze zich het meest comfortabel bij. Sommige mensen vinden het fijn als de emotie ook wordt vastgelegd, andere willen liever een globaal beeld van de uitvaart. Soms vinden mensen het fijn als de openbaring ook gefotografeerd wordt. Dit is altijd erg emotioneel. Het belangrijkste is om zelf rustig te blijven. Ik merk aan mezelf dat ik tijdens het fotograferen erg met mijn vak bezig ben, omdat je het zo goed mogelijk wil doen. Hierdoor komen automatisch je emoties op een tweede plaats. Toch is het niet voor iedereen even gemakkelijk om deze emoties te onderdrukken, omdat het eng en spannend kan voelen. Het is dus verstandig, voordat je aan uitvaartfotografie begint, om bij jezelf na te gaan of je het aankunt of niet. Is dit niet het geval, dan is het niet verstandig om eraan te beginnen.

Onzichtbaar
Probeer om jezelf tijdens het fotograferen zo onzichtbaar mogelijk op te stellen. Zoek een plekje naast een pilaar of iets waarbij je minder opvalt. Zorg dat je ruim van tevoren aanwezig bent, zodat je de ruimte goed kunt bekijken en je plaats kunt bepalen. Probeer tijden de dienst zo min mogelijk jezelf te verplaatsen, zodat de rust zo veel mogelijk wordt behouden. Ga zeker niet achter de spreker of de kist staan, dit leidt erg af. Uiteraard is flitsen zeer storend. Probeer deze dus niet te gebruiken. Wanneer je denkt dat je dit echt niet kunt voorkomen, spreek het dan duidelijk door met de familie.

Kleding
Kleed jezelf zo gepast mogelijk. Kleding waarin je zo min mogelijk opvalt verdient de voorkeur, maar soms heeft de familie ook een wens wat kleding betreft. Probeer hier zo goed mogelijk rekening mee te houden.
Dienstindeling
Zorg dat je weet wat er tijdens de dienst gaat gebeuren. Je kunt dan gelijk anticiperen op de belangrijke momenten. Mis bijvoorbeeld het aansteken van een kaarsje niet of het leggen van een bloem.

 

Wat neem je mee?
De ruimte waarin de uitvaart gefotografeerd moet worden, is vaak slecht verlicht. Dit komt doordat men een aangename sfeer wil creëren voor de ceremonie. Zorg er dus voor dat je een lichtsterke lens bij je hebt. Ikzelf werk het liefst met een 24-70 lens en in sommige gevallen met een 70-200 f2.8 lens.

Fotografeer in RAW, zodat je de foto’s later nog kunt bewerken op de manier zoals jij wilt. Een zoomlens is ook een aanrader om mee te nemen. Daarmee voorkom je dat je jezelf vaak moet verplaatsen tijdens de dienst. Probeer ook van tevoren te gaan kijken in de ruimte als daar gelegenheid voor is, zodat je vooraf de instellingen kunt bepalen van je camera. Niets is vervelender dan ter plekke, terwijl de uitvaart bezig is, momenten missen, omdat je nog bezig bent met de juiste instellingen. Zorg uiteraard dat je accu vol is en neem een extra geheugenkaart mee. Soms duren uitvaarten erg lang en dan is een flesje water geen overbodige luxe. Neem ook het wensenlijstje van de mensen mee, zodat je weet wat ze het liefst gefotografeerd willen hebben.

Wat zijn panning-foto’s en hoe maak je ze?

Wat zijn panning-foto’s en hoe maak je ze?

Snelheid vastleggen in de fotografie is niet makkelijk: hoe werk je met sluitertijd en hoe stel je je snel bewegende onderwerp centraal? In dit artikel legt Nancy van Oosterhout uit hoe je de panning techniek kunt gebruiken voor creatieve foto’s bij snel bewegende onderwerpen.

Panning is het met een vloeiende beweging meetrekken van de camera bij een bewegend object. Hierbij wordt de achtergrond wazig en het object scherp, waardoor je een gevoel krijgt van beweging en snelheid in de foto. Het is erg leuk om dit toe te passen bij bijvoorbeeld hardlopers, wielrenners, auto’s, vliegende vogels et cetera.

De panning techniek is niet de makkelijkste om te gebruiken in de fotografie en het vraagt dan ook wat oefening. Probeer de lol erin te houden, zeker in het begin kan het frustrerend zijn. Maar zoals bij alles: oefening baart kunst.
Hieronder heb ik wat tips om het wat makkelijker te maken.

1. Afstand en snelheid
Begin met een wat langere sluitertijd bijvoorbeeld 1/30 dit is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het licht en de snelheid van het onderwerp. Een onderwerp dat langzaam beweegt heeft een langere sluitertijd nodig dan een onderwerp dat snel beweegt. Ook dien je rekening te houden met de afstand tot het onderwerp.
Ga daarna opbouwen in kleine stapjes. Je kunt hoger beginnen bij een racewagen, maar bij een fietser weer lager. Het gevaar bestaat dat als je grote stappen neemt, je veel bewegingsonscherpte krijgt.

2. Begin simpel
Als je net begint met ‘panning fotografie’, is het fijn om een onderwerp te fotograferen dat zich in een rechte lijn verplaatst. Zo kun je een beetje voorspellen waar het onderwerp naartoe gaat. Het is fijn om bijvoorbeeld aan de straat te oefenen, omdat je hier rechte lijnen hebt waar de onderwerpen zich mee verplaatsen en je het voordeel van verschillende snelheden hebt. Zo kun je auto’s, fietsers voetgangers etc. volgen met je camera.

3. Volg je onderwerp van tevoren
Zorg dat je het onderwerp al in je zoeker hebt, ruim voordat je de afdruk wilt maken. Als je het onderwerp namelijk pas gaat volgen op het moment dat je eigenlijk de afdruk wilt maken, dan ben je te laat en krijg je een onscherpe foto.

4. Beeldstabilisatie
Zorg dat je de stabilisatie op je lens hebt uitgeschakeld. Normaal zorgt deze voor de correctie van de beweging en dat komt in dit geval niet ten goede van je foto.

5. Monopod of statief
Probeer het bewegende onderwerp zo vloeiend mogelijk te volgen. Als dit lastig is, zou je een statief of monopod kunnen gebruiken voor meer stabiliteit in de beweging.

6. Snelheid
Probeer met dezelfde snelheid mee te gaan als het object. Als je op de ontspanknop drukt, is het belangrijk dat je toch nog even meebeweegt nadat je de knop hebt ingedrukt. Hierdoor zal de foto van begin tot eind mooi verlopen wat betreft de onscherpte in de achtergrond.

7. Overbelichting
Als je fotografeert met lange sluitertijden, dan kan het gebeuren dat je een overbelichte foto krijgt omdat er veel licht in je camera valt. Zorg er dan ook voor dat je een lage iso-waarde en een kleine diafragma-opening kiest om de lange sluitertijd te compenseren.
Probeer de stappen rustig uit en je zult zien dat je steeds meer lol gaat krijgt in het pannen.

10 tips voor food fotografie – Foto’s om van te smullen!

10 tips voor food fotografie – Foto’s om van te smullen!

Lekker koken is één ding, maar het ook nog eens heel smakelijk fotograferen een tweede! Nancy van Oosterhout geeft 10 belangrijke tips om je foto’s zo smakelijk mogelijk over te laten komen.

Tip 1: Het belang van de setting
Een goed plan is enorm belangrijk, dus bereid je goed voor. Waar ga je alles zetten? Hoe staat je belichting? Hoe is je compositie? Door de hele entourage alvast klaar te zetten, hoef je als het eten klaar is niet te stressen dat het afkoelt.
Zet alles klaar en gebruik als oefenvoorwerp bijvoorbeeld een sinaasappel op een bord. Op deze manier weet je zeker dat alle instellingen goed staan. Gebruik indien mogelijk ook een statief, zodat ook de compositie al vaststaat.

Tip 2: Compositie en perspectief
Hoewel het aantrekkelijk is om het eten in het midden van de foto te plaatsen, is het juist interessant om dit niet te doen. Door de regel van derden toe te passen, plaats je het onderwerp op een van de snijpunten van de in negen verdeelde vlakken op de foto. Lees hier meer over hoe je de regel van derden toepast.

Denk ook aan het perspectief van de foto: door vanuit verschillende hoeken te fotograferen kun je bepalen vanuit welke hoek het eten er het lekkerst uitziet. Een taart is bijvoorbeeld mooi om van boven te fotograferen, maar een hamburger of sandwich wil je juist vanuit een lage hoek vastleggen. Let erop dat je foto recht is. Gebruik mooie contrastkleuren; zo ga je geen pizza op een rode doek fotograferen. In de zomer is het mooier om gebruik te maken van lichte tinten terwijl je in de herfst meer gebruik maakt van wat donkerdere tinten.

Tip 3: Geheim ingrediënt
Maak veel verschillende foto’s, van veraf en dichtbij. Stel jezelf de vraag: wat is eigenlijk het lekkerste ingrediënt/gedeelte van dit gerecht? Probeer vervolgens de aandacht op dat ingrediënt te vestigen om een wow-effect te creëren. Het doel is immers om mensen zo te overtuigen dat ze zin krijgen in het eten.

Tip 4: Actie!
Een actiefoto heeft vaak meer impact. Je kunt bijvoorbeeld een kop chocolademelk fotograferen maar het zal er aantrekkelijker en lekkerder uit gaan zien als je ziet dat er van boven de chocolademelk wat cacao wordt gestrooid. Zo zal een salade ook meer uitstraling krijgen als je de dressing erover giet. Beweging in de foto maakt het spannender, en aantrekkelijker om naar te kijken.

Tip 5: Materiaal en licht
Gebruik zoveel mogelijk natuurlijk daglicht. Door dicht bij een raam te gaan staan kun je het natuurlijke licht vangen. Zorg er wel voor dat je geen schaduwen of lelijke randen krijgt. Dit kun je voorkomen door een reflectiescherm te gebruiken. Als het licht bijvoorbeeld van rechts komt dan krijg je schaduw op links. Door je reflectiescherm nu op links te zetten komt het licht terug en zal de schaduw verdwijnen.

Mocht het echt niet lukken om overdag te fotograferen, dan kun je ook een daglichtlamp gebruiken met een witte paraplu om het licht zachter te maken. Maak ook hierbij weer gebruik van een reflectiescherm.

Tip 6: Voeg elementen toe

Zorg dat er leuke en bijpassende elementen het product versterken. Bij een foto van een ontbijt is het erg mooi om er bijvoorbeeld een kop koffie of verse jus d’orange bij te zetten. Bij andere gerechten is de garnering erg belangrijk, zoals verse kruiden, maar ook fruit of bloemen bij het gerecht leggen werkt heel goed. Let er wel op dat de aandacht op het gerecht blijft en niet op de garnering. Ook het plaatsen van een lepel of vaasje is leuk om er wat meer spanning in te brengen.

Tip 7: Vers fruit en nevel
Vers fruit en Gebruik altijd verse producten als je gaat fotograferen. Een doosje fruit of sla dat een paar dagen in de koelkast ligt gaat er al snel minder fraai uitzien. Je wilt juist de smakelijkheid laten zien. Als je groente en fruit wilt laten glinsteren kun je het licht vernevelen met wat water. Hierdoor krijgt het meer glans.

Vleesgerechten die warm zijn koelen ook snel af en zullen hun glans verliezen. Dit kun je voorkomen door het met bakolie in te smeren. Ook werkt dit perfect bij pastagerechten. Ben wel voorzichtig want te veel olie zorgt voor een vettig effect en dat wil je natuurlijk niet.

Tip 8: Haal er een puntje uit
Geef meer diepte en spanning door een stukje uit je gerecht te halen. Een mooi voorbeeld is een taartpunt uit de taart te halen je ziet dan de prachtige binnenkant van de taart. Een sneetje brood lossnijden geeft ook een mooi beeld. Het stapelen van gerechten kan ook een mooi effect geven: een pannenkoek kun je ook spannend fotograferen door er meer op elkaar te stapelen. Ook kun je ook beter vierkante borden gebruiken voor ronde gerechten zoals pannenkoeken. Let er ook hier weer op dat de aandacht op het gerecht blijft.

Tip 9: Speel met de achtergrond
Zorg voor een mooie achtergrond. Voor een paar euro kun je bij de bouwmarkt al wat planken kopen. Dit geeft een rustiek gevoel. Je kunt de ene kant donker verven en de andere kant licht. Ook mooie vellen papier of behang kunnen een prachtig effect geven. Zorg er wel voor dat de achtergrond niet te opvallend en aanwezig is. Het moet een mooie sfeer weergeven. Investeer in mooie servetten. Ook een snijplank is een accessoire dat een mooi effect geeft.

Tip 10 Scherpte en brandpuntafstand
Ik fotografeer het liefst met de 50 mm lens. Deze lens is niet alleen geschikt voor food fotografie maar ook voor portretten. Voor mij is een diafragma van 5.6 of 6.3 het beste, zo loopt de scherpte mooi weg.

Dierentuin fotografie tips

Dierentuin fotografie tips – Geduld is een schone zaak

Hoewel het zo simpel lijkt om mooie dierenfoto’s te maken in de dierentuin, is niets minder waar. Je krijgt te maken met dikke glasplaten, hekwerk en dieren die net op het moment dat jij er bent een dutje doen. Om toch mooie foto’s te kunnen maken heeft fotografe Nancy van Oosterhout een paar dierentuin fotografie tips op een rijtje gezet.

Wees selectief
Als je naar de dierentuin gaat om zoveel mogelijk dieren voor je lens te krijgen, dan moet ik je uit je droom halen. Je kunt veel beter van tevoren goed bekijken welke dieren je graag wilt fotograferen en daar een paar van uitkiezen.

Zo neem je de rust om foto’s te maken en het ‘juiste’ moment af te wachten. Probeer daarnaast in contact te komen met dierenverzorgers. Zij kunnen je vertellen wanneer de dieren het meest actief zijn en rond welke tijd ze gevoerd worden.

Neem de tijd
Zoek een mooie plek uit en bestudeer het gedrag van het dier. Katachtigen, zoals de leeuwen en tijgers, slapen grote delen van de dag. Je kunt hun het beste in de ochtend fotograferen omdat ze dan vaak actiever zijn. De meeste dieren komen ’s morgens uit hun nachtverblijf en zijn dus actief op dat moment. Laat je niet verleiden om van hot naar her te rennen omdat je gehoord hebt dat de dieren op een andere plek actief zijn. Vaak zijn die momenten maar kort en zou je het moment van ‘jouw’ dier missen.

Blijf op je plekje en wacht af. Als er beweging is blijf dan het dier met de camera volgen. Doe je dit niet dan ben je te laat en mis je het mooie shot. Persoonlijk vind ik het heerlijk om de dierentuin te bezoeken in de herfst of de lente; buiten de schoolvakanties om. Het is dan nog heerlijk rustig in het park en je kunt op je gemakje je plekje bepalen. Ook heb je in de lente veel jonge dieren wat een leuk gezicht geeft. De beste tijden om de dieren actief te zien, is als ze gevoerd worden.

Apparatuur
Met elke camera kun je in de dierentuin mooie foto’s maken, het is maar wat je precies wilt vastleggen. Met je smartphone kun je mooie overzichtsfoto’s maken, maar voor een portret zitten de dieren vaak net te ver weg. In dat geval is het aan te raden om een systeemcamera of spiegelreflex te gebruiken met een teleobjectief, bijvoorbeeld 200 of 300 mm.

Obstakels
Als je in de dierentuin fotografeert heb je vaak te maken met obstakels zoals muurtjes, ramen en hekwerk. Je hebt bij glas snel te maken met spiegeling in de ruit en met gaas zie je het lelijke gaaswerk. Dit hoeft echter geen obstakel te zijn. Als je je camera of zelfs je mobiel dicht tegen het gaas drukt, zal je zien dat het gaas compleet wegvalt. Soms is het echter zo gevaarlijk dat het niet is toegestaan om dicht bij het gaas te komen. Probeer dan de focus te leggen binnen het gat van het gaaswerk. Door een zo groot mogelijke diafragma-opening te nemen, bijvoorbeeld F2.8, kun je je heel goed op het object focussen waardoor het gaas compleet verdwijnt.

Bij glas doe je eigenlijk hetzelfde. Probeer je lens zo dicht mogelijk tegen het glas te drukken. Kijk uit voor lensbeschadigingen. Het is daarom beter om je zonnekap er nog op te houden. Deze beschermt je lens. Houd daarnaast rekening met de zon als je buiten staat. Hierdoor krijg je veel reflectie in de lens. Om zoveel mogelijk reflectie te voorkomen kun je het beste vroeg in de ochtend fotograferen of als de zon wat minder fel is. Een bewolkte dag is het fijnst.

Emotie
Voor mij is de emotie het meest belangrijke in een foto. Focus op de ogen en wacht geduldig op een mooi moment, een mooie blik. Probeer een foto te maken die iets met je doet; een foto die een mooie sfeer weergeeft.

Fot